Internetmarketing (ook wel online marketing of e-marketing genoemd) is de marketing van producten of diensten via internet. Met name sociale media zijn, als middel, volop in het nieuws. Berichten versturen via Twitter, iedere dag een Facebook item aanmaken, zorgen voor genoeg Likes, uzelf presenteren via YouTube. Als zelfstandige heeft u bijna geen tijd meer om ook nog te werken. Toch is het goed om stil te staan bij wie uw klanten zijn en hoe u ze het beste kunt bereiken. Sociale media kan onderdeel zijn. Het is daarnaast leuk, snel en goedkoop. Ook is het goed om na te denken bij wat u nu echt te bieden heeft. Wat zijn uw ‘unique selling points’, wat is uw ‘core business’? Uzelf onderscheiden van de rest is het beste mogelijk door dicht bij uzelf te staan. Wat vind u belangrijk? Content en gevonden worden is van essentieel belang op internet.
Bekijk uw huidige sociale contacten met klanten, collega’s en concurrenten. Online community management bestaat uit het opbouwen van een gezamenlijk netwerk rond een langdurige gemeenschappelijke interesse. Leg uw goede klanten in de watten zoals u doet met uw eigen vrienden en kennissen. Wees genereus, defineer privacy als een groot goed, en maak gebruik van een ‘member-get-member’ meganism – als het financieel mogelijk is – zoals bijvoorbeeld: 5% korting voor iedere nieuw binnen gebrachte klant. Zorg voor een mogelijkheid om leden met elkaar in contact te laten komen. Wees persoonlijk en vertel over zaken die uw aandacht hebben. Analyseer uiteindelijk de effecten van uw acties via Google Analytics om uzelf te verbeteren.
Volgens Tony Hsieh van www.zappos.com: ‘Invest in customer experience & culture…. not in Marketing!’.