Sociale media is een belangrijk onderdeel in van de online strategie. Facebook, Twitter, linkedin, YouTube, Google+, Instagram en Pinterest zijn voorbeelden van netwerken waar gebruik van gemaakt wordt door jouw doelgroep.
Wereldwijd is de aanwezigheid op social media groot. Geen enkel land in Europa scoort hoger in het bereik van social media dan Nederland. Voor ondernemers is een goede sociale media strategie een geweldige manier om producten en diensten onder de aandacht te brengen op een eenvoudige en goedkope manier. Wanneer alleen al Facebook onder de loep wordt genomen, wordt de omvang direct duidelijk. Het regelmatig posten van berichten, het bedanken van volgers zorgt voor een customer engagement.
10 redenen
- Vergroten naamsbekendheid: Door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en zal de naam top-of-mind blijven.
- Online reputatiemanagement: Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Ook is het aan te raden om concullega’s in de branche te monitoren en hiervan te leren.
- Innovatie: de komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het internet is onderhevig aan continue veranderingen en het is van belang om deze als bedrijf op te volgen. Social media is inmiddels volwassen aan het worden en als jouw bedrijf innovatief wil blijven ondernemen is aanwezigheid op social media een pré.
- Beïnvloeding koopgedrag: Het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze vaker binnen het eigen netwerk aan.
- Word als expert gezien: Je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
- Genereer website traffic: Het is goed om in geplaatste berichten een link te maken naar de corporate website van je onderneming. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren.
- Invloed op zoekmachine rankings: Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) beter ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.
- Niche marketing: Met de komst van social media is niche marketing nog makkelijker geworden. ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.
- Werving nieuw talent: in Nederland is online werving via social media kanalen gemeengoed. Gestandaardiseerde profielen zijn gemakkelijk te vergelijken en talenten met online profielen zijn beter te vinden door geautomatiseerde screeningtools.
- Door monitoring van social media kanalen krijg je inzicht in de wensen van de klant. Hoewel veel social media platvormen gratis zijn, kost het tijd om een succesvol plan op te zetten om de doelgroep te formuleren, te achterhalen waar deze doelgroep zich bevindt en de feedback te analyseren.
Vervolgstappen
Start met het formuleren van sociale media doelstellingen. Deze zijn een logisch vervolg op de overkoepelende bedrijfsstrategie. Als de doelstelling is gedefinieerd kan er bekeken worden hoe we de strategie gaan uitvoeren.
Gaan we een Twitter volgers systeem opzetten of beginnen we met een Facebook campagne?