Inleiding
Een blog, afkorting van weblog, is een type website dat gebruikt door personen, groepen of bedrijven om meningen en commentaar over verschillende onderwerpen te publiceren. Content kan worden gericht op zeer niche onderwerpen en kan gaan over actuele gebeurtenissen, populaire thema’s, of zelfs in de vorm van een persoonlijk dagboek . Blog berichten worden weergegeven in omgekeerde chronologische volgorde en kunnen worden voorzien van opmerkingen van lezers. Berichten kunnen in de vorm van tekst, beeld , video of rich media formaten worden gepubliceerd. Daarnaast zorgen blogging platforms voor een snelle syndicatie van content naar geïnteresseerde publiek met behulp van opt – in protocollen zoals Really Simple Syndication ( RSS ). Bovendien kan een blog, vanwege het karakter en affiniteit met de lezers, voorzien van aanvullende inzichten over het gedrag van de consument. Met een blog is het mogelijk elementen van betrokken bezoekers te koppelen aan klantprofielen.
Advertentiecampagnes kunnen zich richten op een blog of aan een blog toegevoegd worden door gebruik te maken van metrics en bereik. Echter, het is ook mogelijk om met een blog links te delen en te refereren naar elkaars inhoud.
De sociale verbindingen van de publisher-to-publisher relatie veranderen betrokken consumenten in gewilde en betrokken bezoekers.
Doel
Er zijn 3 redenen om een blog op te zetten:
1. genereren van omzet
2. een groep volgers opbouwen
3. schrijven als vorm van plezier
Veel blogs hebben als doel ‘schrijven als vorm van plezier’. Het zorgt ervoor dat een blog in het algemeen een gemoedelijke uitstraling heeft met als voordeel dat je waardevolle informatie kunt inwinnen over je klanten en potentiële klanten op een vrijblijvende manier kunt aantrekken. Een voorbeeld van een blog, opgezet door HoneyDew voor e-Vinty.
Persona
Om het als blogger makkelijk te maken je te verplaatsen in de doelgroep kun je een of meerdere persona’s maken.
Een persona is een hypothetisch figuur dat de doelgroep weerspiegeld.
Voorbeeld van een Persona portrait voor Vintywomen.
Naam: Ashley
Gender: Vrouw
Leeftijd: 26
Beroep: Marketing medewerker; 30K
Dress Style: Trendy
Favoriete Band: Cold War Kids
Favoriete Drankje:
Interests: Fashion, eten, kunst, binnenhuis architectuur
Profiel: Ashley houd van het lezen van blogs over hoe je je professioneel kunt kleden en toch jong en stijlvol eruit kunt zien. Ze zoekt veel op internet naar tips hoe je een dure outfit kunt samenstellen zonder dat je er veel voor hoeft te betalen. Ze krijgt inspiratie door windowshopping, magazines, Instagram en Pinterest te bezoeken. Haar favoriete brands zijn: Vogue, Prada, Pauw, Moschino en Michael Kors. Ze kan ook H&M shoppen.
Een reden voor het gebruik van een persona is om te helpen focussen op marketing inspanningen en het profiel te begrijpen van degenen die een regelmatige bezoeker kan gaan worden van de blog. Ook geeft het je inzicht in waar je ze online kunt vinden.
Algemene gezien zou je van Ashley’s profiel kunnen maken:
Demografisch:
vrouw
mid 20’s – mid 30’s
professioneel
budget
Gaat naar de volgende marketing kanalen:
Instagram
Pinterest
Opbouwen van een relatie met je publiek
Zodra u een goed begrip van wie je publiek is , kun je beginnen met het opbouwen van een relatie. Net als elke relatie, kost het tijd om vertrouwen te wekken. Vertrouwen is een belangrijk aspect. Een vertrouwde blog zal meer verkeer, meer terugkerende bezoekers, hebben. De sleutel tot het opbouwen van vertrouwen:
Eerlijkheid – praat over wat je weet en toegeven als je iets niet weet.
Persoonlijkheid – wees jezelf en toon het publiek wie je bent.
Maak goede gewoonten – Post regelmatig , zorg ervoor dat je publiek zich bewust is van de frequentie waarop je post, zodat ze weten wanneer te verwachten dat nieuwe inhoud moet worden gepubliceerd .
Engage bezoekers – stel vragen en geef antwoorden op vragen.
Maak nuttige inhoud – zorg voor zinvolle en waardevolle inhoud die spreekt tot de Vintydiensten.
Planning
Om de blogdoelen te bereiken is het belangrijk om de berichten te koppelen aan een tijdlijn. Redenen zijn:
lezers weten wanneer een nieuw bericht verwacht kan worden – geeft stabiliteit weer.
maakt de betrokken persoon verantwoordelijk.
als het bericht geplaatst wordt weet je wanneer je verkeer kun verwachten.
Ook nodig is te weten:
1. tijdstip wanneer je blogt
2. tijdstip wanneer je de metrics bekijkt
Doen:
1. promoot de post op sociale media
2. monitor en evalueer het resultaat
3. stel KPI’s op. Voor het opstellen van KPI’s is het belangrijk deze te koppelen aan resultaten.
De workflow/benchmark sheet is voor iedereen die bijdraagt aan de blog. Hierin staat:
– Hoe post je een blogstuk?
– Welke functionaliteiten heeft de blog?
– Wie maakt de blogposts?
– Wie is verantwoordelijk voor welke blogposts?
– Planning
Onderzoek en bronnen
Een gedegen onderzoek maakt veel verschil in het opstellen van een blog post. Kijk naar:
– Hoe bloggen concurrenten?
– Waar is de doelgroep naar opzoek?
– Welke websites hebben vertrouwen?
– Welke informatie heeft uw doelgroep niet goed ontvangen?
– Wat zijn de bron(nen) van geloofwaardige informatie binnen de fashion-branche?
Stappen voor een blogpost
Dit gaat over ’the meat and potatoes’ van de blog. Er is geen gouden regel voor de berichten die je communiceert in blog posts (al is er een strategie achter elke grote blogger). Bij het plannen van blogberichten is het belangrijk te registreren wanneer en hoeveel volgers de post heeft opgeleverd. Aan de hand daarvan kan bepaald worden wat het beste tijdstip en onderwerp is om zo veel mogelijk bezoek/omzet te genereren.
Vragen die je jezelf stelt bij het opstellen van een blogpost:
– Wat geef je de doelgroep
– Wat is het resultaat? Verbetert het hun leven?
– Waar komt onze doelgroep online samen?
– Waar is de doelgroep naar op zoek? Wat zijn hun belangen?
– Waar praat de doelgroep over?
– Wat zijn de doelgroep grootste problemen?
– Wat zijn de grootste succesverhalen?
Zoekwoorden
maak gebruik van de zoekwoorden planner van Adwords.
Schrijf over:
– trends
– beantwoord een vraag
– los een probleem op
– beschrijf je blog in 1 zin
– maak een lijst
– geef tips
– how to
– creëer waarde
– Reageer op reviews.
Veel succes !