Heb je een webshop? Probeer de volgende stappen om tot een betere conversie te komen.
- stap 1: bepaal je doelgroep
- stap 2: de grootste vraag die je doelgroep stelt is
WAT HEEFT DEZE WEBSITE MIJ TE BIEDEN? - stap 3: quickwins
stap 1: doelgroep
Wat is hun persoonlijkheid, koopfase en shopgedrag?
Voorbeelden van shopgedrag zijn: ik wil inspiratie en nieuwe dingen, ik wil kwaliteit en service, ik wil design en gemak.
De persoonlijkheid van je klant is te onderscheiden in: beslissers, doeners, denkers en dromers (leerstijlen van Kolb).
- Een ‘beslisser’ wil bulletpoints zien, korte lijstjes wat de voordelen zijn van een product.
- Een ‘doener’ wil films zien, wil iets doen (ergens op klikken) voordat hij de beslissing neemt.
- ‘Denkers’ willen handleidingen door kunnen nemen en producten makkelijk met elkaar vergelijken en tot slot
- ‘Dromers’ willen reviews zien, wat vinden anderen van het product.
Iedere bezoeker zit tot slot in een koopfase. De verschillende koopfases zijn:
- ik weet precies wat ik wil – hiervoor hoef je niets te doen.
- ik ben aan het surfen – deze klant kun je beinvloeden door hem bijvoorbeeld te inspireren.
- ik weet het ongeveer – gebruik hiervoor AIDA.
- per ongeluk ben ik op de site terecht gekomen.
De fases ‘ik ben aan het surfen’ en ‘ik weet het ongeveer’ zijn degene die je kunt beïnvloeden.
Stap 2: wat heeft deze site me te bieden
De vervolgvragen die een shopper stelt zijn:
- Kan ik de producten vinden?
- Kan ik vinden wat me interesseert?
- Wil ik echt dit product?
- Heeft het product de goede prijs?
- Straalt de website vertrouwen uit?
- Kan ik gemakkelijk kopen?
Stadia waarin je klanten verliest:
– vinden: shoppers kunnen de juiste omgeving niet vinden voor hun aankoop.
– selecteren: we geven de shopper te weinig informatie om het juiste product te selecteren
– beslissen: de shopper heeft geen idee of het product voldoet
– winkelmandje: shoppers hebben geen idee hoe ze een product kunnen bestelllen of laten weten dat ze geinteresseerd zijn.- check-out: proces is te ingewikkeld
– volbrengen: de shopper krijgt niet het juiste product dat ze besteld heeft.
Stap 3: Quick wins
Ga aan de slag met een aantal quick wins.
- inspire: dmv. events, campagnes, handige tools
- engage: dmv. een klantenkaart, nieuwsbrief, sociale media
- convert: dmv. het orderproces, productdetails