Optimaliseer je webshop

imagesHeb je een webshop? Probeer de volgende stappen om tot een betere conversie te komen.

stap 1: doelgroep

Wat is hun persoonlijkheid, koopfase en shopgedrag?

Voorbeelden van shopgedrag zijn: ik wil inspiratie en nieuwe dingen, ik wil kwaliteit en service, ik wil design en gemak.

De persoonlijkheid van je klant is te onderscheiden in: beslissers, doeners, denkers en dromers (leerstijlen van Kolb).

  • Een ‘beslisser’ wil bulletpoints zien, korte lijstjes wat de voordelen zijn van een product.
  • Een ‘doener’ wil films zien, wil iets doen (ergens op klikken) voordat hij de beslissing neemt.
  • ‘Denkers’ willen handleidingen door kunnen nemen en producten makkelijk met elkaar vergelijken en tot slot
  • ‘Dromers’ willen reviews zien, wat vinden anderen van het product.

persoonlijkheid
Iedere bezoeker zit tot slot in een koopfase. De verschillende koopfases zijn:

  • ik weet precies wat ik wil – hiervoor hoef je niets te doen.
  • ik ben aan het surfen – deze klant kun je beinvloeden door hem bijvoorbeeld te inspireren.
  • ik weet het ongeveer – gebruik hiervoor AIDA.
  • per ongeluk ben ik op de site terecht gekomen.

De fases ‘ik ben aan het surfen’ en ‘ik weet het ongeveer’ zijn degene die je kunt beïnvloeden.

Stap 2: wat heeft deze site me te bieden

De vervolgvragen die een shopper stelt zijn:

  • Kan ik de producten vinden?
  • Kan ik vinden wat me interesseert?
  • Wil ik echt dit product?
  • Heeft het product de goede prijs?
  • Straalt de website vertrouwen uit?
  • Kan ik gemakkelijk kopen?

Stadia waarin je klanten verliest:
– vinden: shoppers kunnen de juiste omgeving niet vinden voor hun aankoop.
– selecteren: we geven de shopper te weinig informatie om het juiste product te selecteren
– beslissen: de shopper heeft geen idee of het product voldoet
– winkelmandje: shoppers hebben geen idee hoe ze een product kunnen bestelllen of laten weten dat ze geinteresseerd zijn.- check-out: proces is te ingewikkeld
– volbrengen: de shopper krijgt niet het juiste product dat ze besteld heeft.

Stap 3: Quick wins

Ga aan de slag met een aantal quick wins.

  • inspire: dmv. events, campagnes, handige tools
  • engage: dmv. een klantenkaart, nieuwsbrief, sociale media
  • convert: dmv. het orderproces, productdetails

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*