Waarom Online branding?

Online branding was vroeger iets waar vooral marketingbureau’s zich zorgen over maakten. Tegenwoordig is, in de huidige deeleconomie, het opbouwen van een personal brand net zo belangrijk als een cv of portfolio.

Volgens Rich Grant, loopbaanadviseur aan de Southern New Hampshire University (SNHU), is online branding:

“Personal branding is de samenvatting van de acties en gedrag die bepalen wie je bent. Het is jij, het hele pakket, van buiten en van binnen. In zekere zin is branding dat wat je uniek maakt en je onderscheidt van anderen.”

“Het is direct afgeleid van de combinatie van jouw kennis, vaardigheden, eigenschappen, kwaliteiten, en persoonlijkheid … Het is alles wat je maakt en wie je bent.”

Een van de redenen om te focussen op je persoonlijke merk is, is dat je er altijd een hebt of je het wilt of niet. In het digitale tijdperk, het is bijna onmogelijk om geen online sporen achter te laten. Je zult altijd aanwezig zijn.

“Als je jezelf niet als merk neerzet, zal iemand anders dankzij de gemakkelijke beschikbaarheid van informatie iets over jou vinden”,

aldus Grant.

De voordelen

Het bouwen van een personal brand is niet iets wat ‘s nachts gebeurt. Het is een langdurig proces en een tijdrovende klus. Grant geeft een aantal voorbeelden waarom het zo belangrijk is:

  • Door het definiëren van je eigen merk heb je controle.
  • Het ontwikkelen van een eigen merk zorgt voor reflectie en zelf-kennis.  Het proces van ‘het vinden van’ en communiceren van je merk wil je zo krachtig mogelijk laten zijn. Hiervoor heb je zelf-kennis nodig. Wat onderscheidt jouw van de de rest?
  • Inconsistenties in hoe je online verschijnt, kunnen je carrière in gevaar brengen. Managers en human resources professionals kunnen het zien als een teken dat je niet dat het volledig eerlijk te zijn over wie je bent.
  • In de huidige arbeidsmarkt, komen hiaten in de werkgelegenheid vaak voor. Personal branding kan je helpen bij het minimaliseren of zelfs wegnemen van hiaten in je carrièrepad.
  • Het werk dat je doet om je personal brand op te bouwen zal je helpen om een ​​reputatie als een expert en leider in je vakgebied op te bouwen. Hierdoor ben je een meer wenselijke kandidaat voor werkgevers.

Je ‘live’ Brand versus je online brand

Denk aan alle mensen die je kent en mee hebt samengewerkt op professioneel gebied. De kans is groot dat je een mening over hen hebt, als professional, goed of slecht, op basis van je interacties met hen hebt gevormd. Maar ook jouw gedragingen zijn deel van je professionele merk.

De manier waarop je handelt

Je acties zijn een deel van je identiteit.

  • Ben je te laat, op tijd of vroeg
  • Heb je een glimlach
  • En veel velangrijker nog, ben je echt goed in wat je doet.

De manier waarop je praat

  • De toon, de snelheid en verbuiging waarmee je praat kan bindend zijn in de perceptie van je publiek.
  • Is je tempo langzaam en weloverwogen of bevat deze snelle en hoge energie.
  • Spreek je met een gerust hart?  Ben je geloofwaardig?

De manier waarop je je kleedt

  • Je kleding is heel persoonlijk. Ben je casual, formeel, flashy of conservatief gekleed?

Je eigen zelfbeeld

Hoe je jezelf waarneemt komt tot uitdrukking in de ondertoon van je gesprek met andere mensen die je tegenkomt.

  • Waar ben je het meest trots op in je leven?
  • Wat waardeer je het meest?
  • Wat zijn je speciale talenten en vaardigheden?

Hoewel soms je gedrag in de online wereld overlappen met real-world acties hebben online uitingen het potentieel om een ​​veel breder effect te hebben, en ze kunnen eeuwig leven op internet.

Je online merk

De manier waarop je online handelt: je online gedrag, geeft aanwijzingen wie je kan zijn als persoon. Denk bijvoorbeeld aan de status van je LinkedIn-profiel, blog of de eerste drie pagina’s van een Google-zoekresultaat van je naam.  Heb je een verhaal te vertellen? Hoe wanneer plaats je berichten?

De manier (en hoe vaak) je online bent: je online stem geeft weer hoe mensen je offline stem horen. Bijvoorbeeld, hoe vaak geef je een status update van je profiel.  Ben je humoristische of omstreden? Ben je je bewust van uw publiek wanneer je een bericht plaatst?

De manier waarop je jezelf presenteert. Dit kan de manier zijn waarop je blog eruit ziet en hoe professioneel je foto’s zijn. Is er een lettertype waar je dol op bent. Zo ja, wat maakt het communiceren zo prettig met jou?  Ook, wat doet de kleuren in je blog?

Building Your Personal Brand in je CV

Een goede plek om te beginnen is door het schrijven van een ‘personal brand statement’ en deze op te nemen in je CV. De personal brand statement is authentiek, bevat je carrière identiteit  en je passie. Wil je meer weten? Ga dan naar Pimp Your Online Profile.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*