Kunstenaar Wietze Dorsman heeft een nieuwe website. De volgende aanpassingen zijn uitgevoerd:
- De inhoud van de oude site is gemigreerd naar de nieuwe.
- Ook is hij van Joomla overgegaan naar WordPress,
- Geen gebruik meer van Flash.
- Beter geschikt voor mobiel.
- Sociale media share functionaliteiten.
Naast het online promoten van zijn werk heeft Wietze Dorsman op zijn auto een grote foto staan van 1 van zijn schilderijen. Verkoopcijfers stijgen zichtbaar als je zowel online als offline marketingstrategieën gebruikt. Maar hoe breng je deze strategieën met elkaar in balans?
Hoe combineer je offline met online marketing?
Toen internet net opkwam, waren webwinkels nog totaal anders dan de fysieke winkels. Offline en online marketing versterken elkaar echter enorm. Dit kan bijvoorbeeld door op de website een afhaaltool te plaatsen waarmee klanten de voorraad online kunnen controleren. De bestelling die ze eventueel plaatsen, kunnen ze dan zelf afhalen. Omnichannel retailing wordt dit wel genoemd. Alle kanalen zijn op elkaar afgestemd.
Het is daarbij belangrijk dat alle vormen van marketing één gezicht hebben, zodat je producten of diensten herkenbaar zijn. Bijkomend voordeel van marketing met één gezicht, is dat het je minder tijd, geld en moeite kost. De website kan gewoon in dezelfde stijl als de fysieke onderneming. Je bereikt zo meer klanten, en je houdt het voor jezelf eenvoudig.
In welke verhouding kun je offline en online marketing het beste gebruiken?
Helaas is daar geen direct antwoord op te geven. De ideale marketingmix hangt af van je product of dienst, je doelen, doelgroep en budget. Er is geen formule om dit te berekenen, maar je doet er goed aan om zoveel mogelijk vanuit het perspectief van je klanten te denken. Alleen op die manier kunt je de kanalen optimaal afstemmen op de behoeften van de klant, met een hogere verkoop tot gevolg.
Om ze zo veel mogelijk met elkaar in balans te brengen, is het belangrijk dat je een breed aanbod van communicatiekanalen biedt. Werken met meerdere kanalen heeft als voordeel dat je meer bereik hebt. Een mogelijke klant heeft misschien geen internet, maar is wel te bereiken met folders of flyers. Een tweede voordeel van een breed communicatieaanbod, is dat je laat kiezen hoe je wil benaderen. Contact zoeken via de telefoon, een offline kanaal, is handig als de geïnteresseerde een complexe vraag heeft en een op zijn situatie toegeschreven antwoord wil hebben. Online kanalen zijn met name handig voor een snel antwoord. De chat is bijvoorbeeld een laagdrempelige manier van communiceren waar klanten zich vaak fijn bij voelen. Maar de klant moet je ook kunnen benaderen via e-mail, de website en sociale media.
Conclusie
Het mixen van online en offline marketing is sterk aan te raden, omdat de klant kan kiezen bij welk communicatiekanaal hij zich prettig voelt. Daarnaast vergroot je het klantenbereik