Laatst was ik op uitnodiging van ZEO bij Google voor een speciaal seminar voor de B2B markt. Het Google kantoor is aan de Zuidas tussen de banken en bedrijven als AkzoNobel. Het was een presentatie vol interessante cases. Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de ‘why’ – het waarom van je bedrijf nog veel belangrijker is dan de ‘what’ – de producten die je bedrijf verkoopt. Van b2b naar p2p, people to people, noemden ze dit.
Case Viteau
Viteau verkoopt watercoolers voor op je werk. Na regelmatig geadverteerd te hebben op Facebook: ‘probeer nu 3 maanden gratis onze watercooler’ gingen Google en ZEO in gesprek met de eigenaar. Op de vraag waarom hij water is gaan verkopen kregen ze te horen dat leidingwater vaak veel te veel kalk bevat om echt gezond te zijn. Hij is water gaan verkopen om ‘gezond leven’ te promoten. In plaats van zich te richten op het product, de watercooler, ging ZEO advertenties maken over gezond leven. Daarnaast ging Viteau adverteren en flesjes water uitdelen op marathons en andere runs. Hierdoor werd het gezonde imago versterkt en konden ze een veel grotere doelgroep aanspreken. Ook de website werd aangepast en de slogan ‘voel je goed’ werd toegevoegd aan het logo. Het resultaat was veel meer likes via Facebook en een duidelijk groter bereik doordat meer mensen de berichten gingen delen.
De ‘Why’ van mijn bedrijf
Het ‘waarom’ laat zien waar jij achter staat. Dit maakt jouw bedrijf authentiek en opvallend en daarmee onderscheid je je van de rest. Als ik naar mezelf kijk dan onderscheidt Honeydew zich door websites te bouwen die naast dat ze technisch goed in elkaar zitten, ook interactief, vindhaar en actueel zijn. Mijn ‘why’ is dat ‘het vinden van informatie, voor de verdieping in het leven belangrijk is’. Internet, en de websites die ik bouw, dragen bij aan deze verdieping.