Internet: laatste stand

Laatst kwam ik onderstaand Youtube filmpje tegen op webblog Spinneweb van de Volkskrant. Duidelijk probeert de maker aan te tonen hoe belangrijk internet geworden is in ons dagelijks leven. Het laat een paar leuke feiten zien. Zo vind 1/8 amerikanen zijn geliefde inmiddels via internet. Ongeveer 30% van de bloggers schrijft op zijn/haar blog over producten. Volgens het filmpje gaan wij niet meer opzoek naar het nieuws, maar het nieuws vind ons. Ook gaan we niet meer op zoek naar producten maar zullen de producten ons gaan vinden via social media.

Wat is social media nu eigenlijk? Social media is het delen van informatie op internet. Dit kunnen films of foto’s zijn maar ook merken, reviews etc. Het betekent dat je als consument niet alleen meer af hoeft te gaan op reclame maar ook op meningen van anderen. Het is dus als bedrijf noodzakelijk om eerlijk en open over je producten te communiceren zodat geen valse verwachtingen ontstaan die weer voor slechte reviews kunnen zorgen.

Iets anders wat opvalt is het omgaan met ‘nieuws’. Je ziet veel media bedrijven het op dit moment moeilijk hebben. Iedereen kan berichten op internet zetten, nieuws-items worden zo veel sneller gedeeld dan 10 jaar geleden. Het nut van kranten verdwijnt volgens veel mensen. Een site die hierop inspeelt is Welingelichtekringen. Ze vergaren interessante nieuwsartikelen en plaatsen dat in korte samenvattingen op de site. Ze halen hun informatie uit kranten over de hele wereld en vertalen desnoods de content. Hiermee tonen ze aan dat de toegevoegde waarde van kranten niet meer is om zo snel mogelijk de laatste stand van zaken in de wereld aan te geven maar dat deze zich veel meer verplaatst heeft naar inhoudelijke sterke artikelen. Het gaat niet meer om snel scoren maar om een gedegen journalistiek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*