Het vinden en schrijven van de juiste teksten voor je blog kost veel tijd. Vele uren gaan zitten in het schrijven van berichten en het zoeken naar de juiste afbeeldingen zodat je doelgroep deze leuk en interessant vind om te lezen. Gelukkig zijn er verschillende tools die je helpen je sociale media activiteiten te plannen.
1. Vind content via Google Alert en Feedly.com.
Naast het hebben van een Google Alert is Feedly handig om blogs die voor jou interessant zijn te volgen. Met name voor het MKB is Feedly een handige tool. Mijn lijst bestaat bijvoorbeeld uit blogs over webdesign, SEO, online marketing en netwerken. Iedere ochtend kijk ik of er iets is om te delen met mijn online netwerk.
Tip: Stem je content af op de verschillende sociale media kanalen en zoek content die bij het juiste kanaal past.
2. Gebruik Evernote.com om notities op te slaan.
Het maken van een blogpost met de juiste inhoud en informatie is speurwerk. Evernote is de digitale werkplek die je helpt alles te verzamelen en te ordenen zodat jij nog productiever wordt. Berichten die ik vind via Feedly en Google Alert sla ik op in Everynote zodat ik ze in de toekomst kan gebruiken om mijn eigen bericht te schrijven. Een ander voordeel van Everynote is dat je kennis kunt delen met collega’s.
3. Gebruik Google Trends om zoekwoorden te vinden.
Het is belangrijk om je berichten te optimaliseren voor zoekmachines en bezoekers aanzet tot het ondernemen van actie. Een handige tool om de juiste zoekwoorden te vinden is Google Trends.
Tip: Het hebben van een blog laat zien dat je kennis bezit. Schrijf eerst voor je doelgroep en pas daarna het bericht aan voor zoekmachines. Schrijf vervolgens een apart bericht voor je LinkedIn profiel.