5 Tips om effectief je online strategie op te zetten.

Bij het beginnen met het opstellen van een online strategie is een van de eerste vragen die je jezelf stelt: hoe ben ik vindbaar in Google? Bij het intoetsen van: fysiotherapeut, Schagen kom je achter je ranking. Vanaf de tweede pagina is het al lastig om onder de aandacht te komen bij je doelgroep, de meeste mensen bekijken alleen de eerste pagina.

De volgende vraag is: wat is mijn online doel? Is het meer omzet, meer bekendheid? En wie wil ik zijn online? Hoe authentieker je online profiel is, hoe beter de resultaten. Ik word bijvoorbeeld nauwelijks gevonden op ‘online marketing Amsterdam’, maar als je zoekt op ‘online marketing cursus voor kunstenaars’ word ik wel gevonden.

Start, nog voordat je iets op papier gezet hebt, met het volgende:

  1. Begin met het uitzoeken of je eigen site te vinden is in Google.
    • Ben je te vinden op sites van brancheorganisaties en sociale media als: Facebook, LinkedIn, Twitter, etc. ?
    • Wat krijg je te zien als je een Google Image search doet?
    • Probeer ook eens een Google Map en Video search.
    • Op welke andere sites ben ik te vinden?
    • Maak een Google + account aan.
  2. Om de juiste zoekwoorden te vinden kun je een Google Alert aanmaken. Voor bijvoorbeeld een zoekterm die relevant is voor jouw vakgebied. Je kunt de alert zo instellen dat je wekelijks een mail krijgt met de nieuwste informatie op jouw vakgebied.
  3. In Google Trends kun je achterhalen wat geschikte zoekwoorden zijn. Je kunt op deze manier zoekwoorden met elkaar vergelijken. Welke zijn veel gebruikt en welke zijn minder interessant?
  4. Met Google Analytics (Universe) kun je bezoekersgedrag meten. ‘Meten is weten’ is al vaak gezegd.
  5. Gebruik de juiste woorden in je blogteksten zodat je nog beter gevonden wordt.

Een aantal tips om meer uit Google te halen:

  • Zoek exacte zinnen. Gebruik hierbij aanhalingstekens om je zoekterm: bijvoorbeeld “online marketing voor kunstenaars”
  • Sluit woorden uit. Bijvoorbeeld: stedelijk museum -amsterdam
  • Zoek in de site. Bijvoorbeeld: stedelijk museum. Vul als zoekwoord in Google: site:stedelijkmuseum.nl
  • Vind websites die gerelateerd zijn aan een site. Voorbeeld: related:etsy.com
  • Zoek een hele term in de tekst. Om alle woorden te zoeken. Vul als zoekwoord in Google: allintext: jan cremer fundatie
  • Om alle woorden in een pagina titel te zoeken. Vul in: allintitle:matisse recensie
  • Om alle woorden in een url te zoeken. Vul in: allinurl:bbc news
  • Vind pagina’s met betrekking tot een specifieke locatie. Vul in: kunstwerk location:amsterdam
  • Zoek voor een specifiek filetype. Vul in: atelierroute filetype:pdf
  • Voor meer tips kun je ‘Zo word je een Google Powerplayer’ lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*